معرفی انواع کوچینگ (معرفی انواع کوچینگ و کاربرد هرکدام)

در فرآیند کوچینگ مربیان به شما نمی گویند چه کاری انجام دهید. در جلسات میان کوچ و مراجعین، آموزشی به مراجعه کنندگان داده نمی شود و مربی تنها از شما می خواهد که به خوبی تمامی شرایط را تجزیه و تحلیل کنید. پس از بررسی و تفکر درباره اوضاع سپس برای رسیدن به هدف خود اقدام نمایید. در کوچینگ مربی به افراد کمک می کند تا برای رسیدن به هدف نهایی خود تلاش کنند و نسبت به توانایی های خود شناخت کافی به دست بیاورند.

افراد ممکن است در حوزه های متفاوتی نیاز به کمک داشته باشند، مربیان می توانند در زمینه های مختلف به آن ها کمک کنند تا در نهایت به موفقیت دست یابند. در ادامه این مطلب از سایت مهدی مقسومی برخی از انواع کوچینگ را به شما معرفی می کنیم و کاربرد هرکدام را مورد بررسی قرار می دهیم. تا پایان با ما باشید!

انواع کوچینگ و کاربرد های آن ها

کوچینگ دارای انواع مختلفی است و در زمینه های متفاوت و موضوعات متنوع می تواند به افراد در بهبود عملکرد و بالا بردن اعتماد به نفس آن ها در رسیدن به نتیجه دلخواه کمک نماید. کوچینگ دستورالعمل خاصی به مراجعین پیشنهاد نمی کند و فقط در پی افزایش توانمندی آن هاست. انواع مختلف کوچینگ در رسیدن به اهداف شغلی یا اهداف زندگی و یا هر دو آن ها به افراد کمک خواهند کرد. در ادامه شما را با برخی از انواع رایج کوچینگ به همراه کاربرد آن ها آشنا می کنیم.

کوچینگ اجرایی

کوچینگ اجرایی یکی از رایج ترین و قابل درک ترین انواع کوچینگ در محیط کار است. این نوع کوچینگ روشی موثر برای تقویت عملکرد افراد به عنوان رهبر محسوب می شود. در واقع در کوچینگ اجرایی یا رهبری به افراد برای انجام تغییرات مهم و توانمندسازی خود کمک می شود. در این نوع کوچینگ افراد یاد می گیرند رفتار هایی که مانع از عملکرد درست آن ها برای رسیدن به هدفشان است را تغییر دهند.

در کوچینگ رهبری اجرایی، جلساتی برای اطمینان از این که مشارکت مربی و شرکت کننده مفید است و می تواند نتیجه بخش باشد، برگزار می شود. در جلسات دیگر مربی یا کوچ به افراد فرصت می دهد تا به خوبی همه شرایط را بسنجند و نقاط ضعف و قوت خود را بررسی کنند. این فرآیند می تواند زمینه را برای بهبود عملکرد افراد در محیط های کاری فراهم کند. در زیر چند کاربرد کوچینگ اجرایی را نام می بریم:

  • عملکرد افراد را بهبود می بخشد.
  • استعداد ها و توانایی فرد را افزایش می دهد و آن ها را به سطح بالا تر و جدیدی می رساند.
  • به افراد کمک می کند تا با موقعیت های جدید سازگار شوند.
کوچینگ چیست و کوچ چه کاری انجام می دهد؟
ادامه مطلب

کوچینگ شغلی

کوچینگ شغلی برای کسانی که به تازگی یک حرفه را شروع کرده اند یا چندین سال است که مشغول انجام یک فعالیت هستند و می خواهند در آن پیشرفت کنند، مناسب است. این نوع کوچینگ برای افرادی که قصد دارند در حرفه خود تغییراتی ایجاد کنند، کمک کننده خواهد بود. در فرآیند کوچینگ شغلی کوچ به مراجعین کمک می کند تا درک درستی نسبت به دنیای کسب و کار و توانمندی های خود برای پیشرفت در آن به دست آورند.

در این نوع از کوچینگ مربیان برای تقویت قابلیت ها و توانایی های افراد برای پیشرفت شغلی و ایجاد تغییرات لازم در شغل خود به آن ها کمک می کنند. در ادامه کاربردهای کوچینگ شغلی را بیان می کنیم.

  • به ارزیابی مهارت های افراد می پردازد.
  • موجب بدست آوردن آگاهی و شناخت از بازار کار می شود.
  • به درک فرآیند های سازمانی کمک می کند.
  • باعث می شود که افراد بتوانند فرصت های شغلی مناسب را به خوبی تشخیص دهند.

کوچینگ مهارت

از دیگر انواع کوچینگ، می توان کوچینگ مهارت را نام برد. این نوع کوچینگ به افزایش عملکرد افراد برای دستیابی به نتایج و اهداف مورد نظر کمک می کند. در جلسات کوچینگ مهارت، برنامه های فرد که با دانش او، تجربه، توانایی ها و…  طراحی شده است، مورد بررسی قرار می گیرد. در این نوع کوچینگ روی رسیدن به اهداف فردی و سازمانی تمرکز می شود. کوچ هایی که در این فرآیند به افراد کمک می کنند، تجربه و صلاحیت های لازم در این زمینه را دارند.

در زیر به چند کاربرد کوچینگ مهارت اشاره می کنیم.

  • به شناسایی و اصلاح اهداف شغلی کمک می کند.
  • شناخت افراد از نیازهای توسعه فردی و شغلی را بالا می برد.
  • برای رسیدن به اهداف خاص به افراد کمک می کند تا عملکرد خود را با افزایش و ارتقا مهارت هایشان بهبود ببخشند.

معرفی انواع کوچینگ (معرفی انواع کوچینگ و کاربرد هرکدام)

کوچینگ رابطه

هدف کوچینگ رابطه این است که به افراد، زوج ها، گروه ها و… کمک کند تا روابط سالم تر و رضایت بخش تری داشته باشند. در این نوع کوچینگ برای ایجاد ارتباط موثر با دیگران روش هایی بررسی می شود. برای مدیریت کردن استرس به افراد کمک می شود تا چگونگی انجام این کار را به خوبی یاد بگیرند. علاوه بر این مربی در دستیابی به راه هایی برای تقویت ارتباط عاطفی افراد به آن ها کمک می کند. در زیر چند کاربرد کوچینگ رابطه را عنوان خواهیم کرد.

  • مرزهای روشن و سالم رابطه را تعیین می کند.
  • برای بیان بهتر احساسات و دیدگاه ها به افراد کمک می کند.
  • موجب شناسایی رفتارها و الگو ها می شود
کوچینگ استارتاپ؛ مسیر شخصی استارتاپ تو برای موفقیت (مشاوره تخصصی)
ادامه مطلب

کوچینگ زندگی شخصی

این نوع کوچینگ از افرادی که می خواهند تغییراتی در زندگی خود ایجاد کنند، حمایت می کند. کوچینگ زندگی شخصی به شما کمک می کند تا نقاط قوت خود را پیدا کنید و از آن ها استفاده نمایید. در واقع با این نوع کوچینگ افراد می توانند مسیر خود را بر اساس دیدگاه های خود و ارزش هایی که مد نظر دارند، پیدا کنند.

در این فرآیند با پرسیدن سوال و به چالش کشیدن افراد راهکارها از درون پاسخ های خود آن ها به دست می آید. از جمله کاربردهای این کوچینگ می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • می توان رویاها و آرزوهای دست یافتنی را تعریف کرد.
  • می توانید به آن چیزی که در زندگی می خواهید برسید.
  • با کمک این کوچینگ می توان راه های رسیدن به اهداف خود را پیدا کرد.
  • این کوچینگ به افراد کمک می کند تا مهارت ها و استعداد های خود را تقویت کرده و آن ها را به خوبی درک کنند.

جمع بندی

همان طور که گفتیم کوچینگ انواع مختلفی دارد که در زمینه های گسترده ای می تواند به افراد برای رسیدن به هدفشان کمک کند. با استفاده از انواع کوچینگ افراد می توانند استعداد ها و توانایی های خود را تقویت کنند و موفقیت و پیشرفت های بیشتری را به دست آورند. در این مطلب  شما را با برخی از انواع کوچینگ و کاربرد هایی که دارند، آشنا کردیم. امیدواریم که با این مطالب شناخت و اطلاعات کافی درباره آن ها به دست آوره باشید.

منبع 1     منبع 2 

دیدگاه خود را وارد کنید:
ثبت دیدگاه
دیدگاه‌های کاربران
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

طراحی و توسعه توسط کاسبی